tphnews.plarrow right†MOTOarrow right†Silnik DW10C – specyfikacja i najważniejsze informacje techniczne
Sebastian Siwiec

Sebastian Siwiec

|

13 czerwca 2024

Silnik DW10C – specyfikacja i najważniejsze informacje techniczne

Silnik DW10C – specyfikacja i najważniejsze informacje techniczne

Spis treści

Silnik DW10C to niezwykle ważna i rewolucyjna jednostka napędowa opracowana przez koncern PSA. Ten silnik wysokoprężny, wyposażony w turbodoładowanie i wtrysk common rail, był jednym z pierwszych spełniających surowe normy emisji spalin Euro 4. W tym artykule poznasz wszystkie kluczowe parametry techniczne, historię rozwoju oraz zastosowania tego kultowego już silnika.

Kluczowe wnioski:
  • Silnik DW10C został opracowany przez koncern PSA dla marek Peugeot, Citroen i innych w celu spełnienia rygorystycznych norm Euro 4.
  • Był jednym z pierwszych wysokoprężnych jednostek z turbodoładowaniem i wtryskiem common rail.
  • Charakteryzował się wysoką mocą, niskim zużyciem paliwa i stosunkowo niską emisją szkodliwych substancji.
  • Znalazł szerokie zastosowanie w licznych modelach samochodów osobowych i dostawczych koncernu PSA.
  • Pomimo innowacyjnej konstrukcji, po latach eksploatacji zaczęły pojawiać się typowe dla tego silnika awarie i usterki.

Silnik DW10C: parametry techniczne i główne specyfikacje

Silnik DW10C to czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1997 cm³. Został on zaprojektowany przez koncern PSA (Peugeot Société Anonyme) i znalazł szerokie zastosowanie w licznych modelach samochodów osobowych i dostawczych należących do tego koncernu. Zasadniczą cechą wyróżniającą tę jednostkę napędową jest obecność turbodoładowania oraz zaawansowanego systemu wtrysku paliwa common rail.

Pomimo dość sporej pojemności skokowej, silnik DW10C oferuje zaskakująco niskie zużycie paliwa, co jest zasługą zastosowania m.in. pompowtryskiwaczy trzeciej generacji. Jednostka ta osiąga maksymalną moc od 66 KM do nawet 109 KM w wersjach bardziej wydajnych. Z kolei moment obrotowy waha się w przedziale od 150 do nawet 240 Nm, w zależności od wersji i stopnia doładowania.

Kolejną ważną cechą silnika DW10C jest spełnianie rygorystycznej normy emisji spalin Euro 4, która w chwili debiutu tej jednostki stanowiła niezwykle trudne wyzwanie dla inżynierów. Udało się to osiągnąć dzięki wykorzystaniu m.in. filtra cząstek stałych DPF i katalizatora utleniającego.

Pod względem konstrukcji silnik DW10C charakteryzuje się żeliwną, mokrą miską olejową oraz aluminiową głowicą z podwójnym wałkiem rozrządu w układzie DOHC. Wał korbowy został wykonany z kutej stali chromowo-molibdenowej, gwarantując wysoką wytrzymałość i trwałość.

  • Pojemność skokowa: 1997 cm³
  • Maksymalna moc: od 66 do 109 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: od 150 do 240 Nm
  • Turbosprężarka z chłodnicą powietrza doładowującego
  • Wtrysk common rail, pompowtryskiwacze 3. generacji

Historia rozwoju silnika DW10C – fakty i innowacje

Koncepcja stworzenia kompaktowego i zaawansowanego silnika wysokoprężnego, który byłby w stanie sprostać nadchodzącym normom czystości spalin, a jednocześnie zachować niskie zużycie paliwa oraz akceptowalne osiągi pojawiła się w koncernie PSA na początku XXI wieku. Silnik DW10C zaprezentowano w 2001 roku, stanowiąc prawdziwą rewolucję w segmencie małolitrażowych diesli.

Podczas opracowywania projektu przed inżynierami PSA postawiono kilka kluczowych wyzwań. Po pierwsze, nowy silnik musiał spełniać surowe normy Euro 4, które wkrótce miały wejść w życie. Po drugie, jednostka miała charakteryzować się wysoką kulturą pracy oraz niewielkim zużyciem oleju napędowego.

Efektem tych wysiłków była prezentacja silnika DW10C, który jako jeden z pierwszych wysokoprężnych modeli dostępnych na masową skalę został wyposażony w układ wtrysku common rail oraz turbosprężarkę. Co więcej, zastosowanie pompowtryskiwaczy trzeciej generacji pozwoliło na osiągnięcie zaskakująco niskiej emisji związków toksycznych.

Kolejne lata przyniosły stopniową modernizację i dopracowywanie konstrukcji silnika DW10C. Wprowadzono m.in. filter cząstek stałych DPF oraz katalizator utleniający, dodatkowo redukując ilość szkodliwych substancji w spalinach. Do 2009 roku wyprodukowano w sumie ponad 5 milionów tych jednostek, co doskonale ilustruje ich popularność.

Silnik DW10C – zastosowania i modele samochodów

Niezwykle kompaktowe wymiary i umiarkowane wymagania odnośnie obsługi i serwisowania sprawiły, że silnik DW10C zyskał ogromną popularność wśród wielu koncernów motoryzacyjnych. Pierwszym modelem, w którym pojawił się ten high-tech został Citroën C4 w 2004 roku. Niedługo później zasiliły go także liczne odmiany Peugeota 307.

Kolejne lata przyniosły stopniową ekspansję silnika DW10C do coraz większej liczby samochodów osobowych i dostawczych koncernu PSA. Jednostka ta znalazła zastosowanie m.in. w Peugeotach: 206, 207, 208, 308, 3008, Partnerze i wielu innych. Z kolei w gamie Citroëna silnik ten był oferowany w modelach C3, C4, C5, Berlingo oraz Jumperze.

  • Peugeot: 206, 207, 208, 307, 308, 3008, Partner
  • Citroën: C3, C4, C5, Berlingo, Jumper
  • Mitsubishi Outlander, Suzuki SX4
  • Mini Clubman One, Mini CountryMan One
  • Ford Transit Connect, Ford Tourneo Connect

Co ciekawe, silnik DW10C znalazł również zastosowanie u wielu innych producentów na mocy umów licencyjnych i kooperacji. Montowano go m.in. w Suzuki SX4, Mitsubishi Outlanderze, Mini Clubmanie i Countrymanie, a także Fordzie Tourneo Connect i Transicie Connect.

Tak szerokie portfolio aut, w których pracowała ta niezawodna jednostka z pewnością przysporzyła jej wielu zwolenników. Koncern PSA przez wiele lat promował silnik DW10C jako doskonały przykład udanego połączenia wysokich osiągów, niskiego zużycia paliwa oraz dbałości o środowisko naturalne.

Obsługa i serwisowanie silnika DW10C – wskazówki i porady

Przyjmując pod uwagę wszechobecność silnika DW10C na rynku, usługi jego obsługi i naprawy są obecnie szeroko dostępne i dość przystępne cenowo. Kluczem do długiej i bezproblemowej eksploatacji tej jednostki jest oczywiście odpowiednia i terminowa obsługa przeglądowa oraz stosowanie wysokiej jakości olejów i płynów eksploatacyjnych.

Podsumowanie

Silnik DW10C był niezwykle ważnym osiągnięciem inżynierów koncernu PSA. Ta nowoczesna, kompaktowa jednostka z turbodoładowaniem i wtryskiem common rail spełniała rygorystyczne normy emisji spalin, osiągając przy tym doskonałe osiągi i niskie zużycie paliwa. Jej niezawodność i łatwość serwisowania sprawiły, że znalazła zastosowanie w licznych modelach aut osobowych i dostawczych.

Bezproblemowa eksploatacja silnika DW10C jest możliwa pod warunkiem przestrzegania zaleceń producenta oraz wykonywania regularnych przeglądów. Pomimo upływu lat, nadal jest to bardzo pożądana jednostka napędowa, gwarantująca dobreParametry przy relatywnie niskich kosztach utrzymania. Jej długa i owocna kariera z pewnością zapisze się na trwałe w historii motoryzacji.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Najlepsze aparaty Xiaomi – który model warto wybrać w 2024?
  2. Tablety używane – gdzie kupić i na co zwrócić uwagę przy zakupie
  3. Piecyk na naftę – wydajne i niezawodne ogrzewanie do domu
  4. Ford Crown Taxi – klasyczna taksówka, która nadal imponuje
  5. Żarówka imitująca światło słoneczne – jakie wybrać dla domu

Najczęstsze pytania

Tak, silnik DW10C jest doskonałym wyborem do modyfikacji zwiększających moc. Jego solidna konstrukcja pozwala na bezpieczne podniesienie osiągów, o ile zostanie to przeprowadzone przez doświadczony warsztat. Jednak należy pamiętać, że zwiększona moc oznacza też większe obciążenie jednostki.

Do najczęstszych usterek tej jednostki można zaliczyć problemy z turbosprężarką, awarie pompowtryskiwaczy, przedwczesne zużycie łożysk oraz pękanie kołków rozrządu. Pierwsze symptomy to dymienie, utrata mocy, zwiększone zużycie oleju i problemy z odpalaniem na zimno.

Zgodnie z zaleceniami producenta, rozrząd w silniku DW10C powinien być wymieniany co 120 000 - 150 000 km przebiegu lub co 5 lat. Jest to bardzo ważna czynność, pozwalająca uniknąć poważnych awarii związanych z zerwaniem rozrządu.

Niestety tak, filter cząstek stałych (DPF) stosowany w silniku DW10C dość szybko się zapycha, zwłaszcza podczas eksploatacji miejskiej i częstych krótkich przebiegów. Regularne cykle przejściowe powyżej 3000 obr./min są niezbędne, aby uniknąć kosztownej wymiany filtra.

Producent zaleca stosowanie wysokiej jakości syntetycznych olejów silnikowych, spełniających wymagania normy ACEA C3. Warto również zwrócić uwagę na właściwą lepkość – w większości przypadków będzie to 5W-30. Przekroczenie przebiegów zalecanych dla wymiany oleju może doprowadzić do poważnych awarii.

Zobacz więcej